OV

 
24 oktober 2011

Ik heb een treinabonnement. Gekregen van MBM. Ik ben daar heel blij mee, want nu hoef ik niet meer van Amsterdam naar Capelle en vice versa over 's heren verstopte wegen.

 

 

Geen last meer van snelle managers m/v in zwarte leaseauto's die last hebben van pathologische inhaaldrang. En ik geen lust meer tot passeren over rechts op de vijfbanige A4 met in de middelste baan een Corsaatje dat met 80 km/h voortkruipt.
Nu dienen zich andere irritaties aan. Die achteraf bezien wel om te lachen zijn, op een na dan.

 

De gang van mijn huis naar het Amstelstation is te ver om te lopen, maar bus 65 stopt bij mij om de hoek. Hij doet er twaalf minuten over, dan ben ik precies op tijd om de trein  van 08.25 uur vanaf perron vier te halen. De avond voor mijn OV-première toch even snel op de site OV9292 gekeken,  om te zien dat bus 65 de komende week niet rijdt. Dit in verband met werkzaamheden aan de Noord/Zuidlijn (als die af is, ligt de hele OV-wereld aan mijn voeten, maar dat duurt nog even). Hm, geen bus deze week. Dan tram 12, die stopt ook vrij dichtbij. Geen goede aansluiting, weet de OV-site. Want óf 29 minuten te vroeg óf 1 minuut te laat, en een halfuur wachten is tegen m'n principes. Op de fiets dus. Met de aktetas achterop onder de snelbinder voel je je ineens weer zestien, op weg naar school met je boeken in een stewardessenkoffer of in een pukkel. Vrolijk rijd ik de straat uit.

 

Ik wacht om over te steken en daar zie ik een bus. Nee hè, denk ik nog. En boven de achterruit prijkt het nummer 65. Mijn bus dus, die niet reed vandaag, en dus blijkbaar toch z'n dagelijkse rondjes aflegt. Een lelijk woord floept uit m'n mond, maar ik herstel me snel. Stap op de pedalen om te ontdekken dat de versnelling niet werkt. Op zich niet zo heel erg, mits hij in een lage versnelling staat. Dat doet ‘ie natuurlijk niet, hij staat in de hoogste. Als een hamster in z'n  molen trappel ik hijgend richting station, vol verwachting uitkijkend naar elk rood stoplicht om even op adem te komen. Onderweg word ik links en rechts voorbijgezoefd door mede-OV-gangers, die rustig peddelend en luid meezingend met de iPod naar het station snellen.

 

Haal ik het? Haal ik de Sprinter van 08.25 uur? Met een droge mond en met het zweet op m'n voorhoofd zet ik de fiets op drie sloten en ren naar perron vier. Jawel, ik red het. Met gemak zelfs, maar voor zo'n eerste keer ben je toch wat ongemakkelijk. Eenmaal in de trein de Metro (!) lezend vind ik het toch wel een uitkomst, zo relaxed naar je werk te worden vervoerd. En de spanning van het zwartrijden, zoals ik als zestienjarige wel deed, ontbreekt geheel. Dit ook tot volle tevredenheid van de conducteur. Zij is trots op me. Als ze naar m'n "vervoerbewijs alstublieft!" vraagt en ik nog niet geheel volautomatisch m'n abonnement op creditcardformaat laat zien, trek ik blijkbaar zo'n triomfantelijk gezicht dat ze zegt: "Keurig, hoor! Keurig." Ik voel me wederom zestien.

 

Op station Capelle Schollevaar wordt de OV-pret toch danig gedrukt. Het vouwfietsje dat ik daar heb neergezet om naar de Essebaan te fietsen is niet nieuw, en je rijdt volkomen voor gek op het ding. Maar om ‘m nou zo af te tuigen... De fiets staat er nog geen drie dagen en het achterlicht ligt eraf, het reflectieplaatje is gemold, m'n stuur staat overdwars en de hendel om ‘m op te vouwen is overgehaald. Losers.

 

Astrid

 
 

MYbusinessmedia

DeventerMYbusinessmedia is een multimediaal vakbladuitgeverij met tientallen marktleidende merken, opgericht in april 2007. De rode draad van de producten van de uitgeverij is; ondernemers te ondersteunen in het ondernemerschap.

 

Kijk bij 'Over ons' voor meer informatie.

 


Advertising Services

Doelgroepen bereiken is één doelstelling, interactie met ze tot stand brengen is een tweede.

MYbusinessmedia helpt relaties/adverteerders hun zakelijke doelgroepen echt te raken en ze aan te zetten tot actie. Wij brengen met u in kaart hoe u de gewenste interactie met uw doelgroep kunt bereiken en welke middelen daarbij passen.  Zo wordt MYbusinessmedia, YOURbusinessmedia!

 

Klik hier voor meer informatie!  

 

   

Online strategie

 MYbusinessmedia realiseert dankzij haar online strategie, een online bereik van ruim 2,3 miljoen pageviews per maand en 400.000 unieke bezoekers (ondernemers).

my jobs

CarrièreGeïnteresseerd in een baan bij MYbusinessmedia? Kijk naar de mogelijkheden en laat ons weten wat jou geschikt maakt voor een job bij deze dynamische uitgeverij.