Gute Nacht, Freunde

 
19 december 2011

Gisteravond heb ik, na een lange, zware bevalling van een tijdschrift, mijn kraamvrouwenuurtjes op Youtube doorgebracht. En zo belandde ik digitaal in mijn Duitse periode. Zoals elke kunstenaar zijn blauwe, gele of groene periode kent, zo heb ook ik in bescheiden mate mijn kleurrijke stonde gehad.

De zwart-rood-gele periode. Toen verdiepte ik me in de Duitse taal. Bepaald niet zonder genoegen, want het Duits  is vele malen bloemrijker dan het Nederlands. Maar daarvan heb ik m'n hele leven nog  niemand kunnen overtuigen.

 

In elk geval was ik in Mijn Duitse Periode druk met onder andere Hans Fallada, 'Kleiner Man, wass nun' om eens een boek te noemen. Goede literatuur om te concluderen dat er overeenkomsten zijn tussen de huidige en waarschijnlijk elke economische crisis en die van toen, kort voor WOII. Günther Grass' Die Blechtrommel, ook zo'n klassieker, en eveneens een van mijn favorieten, het boek en de film. Namen die voor de letteren-geïnteresseerden niet onbekend in het  gehoor zullen klinken.

 

Anders is het met namen als Deutsch Amerikanische Freundschaft, kortweg DAF, en die van Ideal, de uit respectievelijk Düsseldorf en Berlijn afkomstige bands die opkwamen tijdens de Neue Deutsche Welle, vroeg jaren '80. Bands die bij de ooster-buurlanden en verder furore maakten, maar op Nederlandse bodem niemals vaste grond onder de voeten kregen. Groot was dan ook mijn verrassing toen ik op Youtube kon kiezen uit songs van mijn favorieten van weleer.  Luidkeels brulde ik de melodieën die dertig jaar geleden op vinyl via Concerto wist te bemachtigen, weer mee. ‘Geheimnis', ‘Seks in der Wüste', ‘Schwein' en ‘Hundsgemein' zijn zo van die liederen waarvan ik toch weer een beetje euforisch raakte. De O ja Erlebnis, zogezegd, maar dan zonder Bratwurst en Sauerkraut (wat in het Frans toch heel wat frivoler klinkt: saucisse à griller et  des choucroute).

 

Bj het nummer ‘Müde, Totmüde' dacht ik: wacht eens even, ik was toch moe? Maar dit nummer sleurde me in de sing-&swing-positie, en zorgde dat ik alle pijn van het ter wereld brengen van een tijdschrift weer vergat. Jongen of meisje: als de cover maar goed is.

Muzikale afleiding is de beste remedie.

 

 

Astrid Mol,

redactie Metaal & Techniek

redactie Product

 
 

MYbusinessmedia

DeventerMYbusinessmedia is een multimediaal vakbladuitgeverij met tientallen marktleidende merken, opgericht in april 2007. De rode draad van de producten van de uitgeverij is; ondernemers te ondersteunen in het ondernemerschap.

 

Kijk bij 'Over ons' voor meer informatie.

 


Advertising Services

Doelgroepen bereiken is één doelstelling, interactie met ze tot stand brengen is een tweede.

MYbusinessmedia helpt relaties/adverteerders hun zakelijke doelgroepen echt te raken en ze aan te zetten tot actie. Wij brengen met u in kaart hoe u de gewenste interactie met uw doelgroep kunt bereiken en welke middelen daarbij passen.  Zo wordt MYbusinessmedia, YOURbusinessmedia!

 

Klik hier voor meer informatie!  

 

   

Online strategie

 MYbusinessmedia realiseert dankzij haar online strategie, een online bereik van ruim 2,3 miljoen pageviews per maand en 400.000 unieke bezoekers (ondernemers).

my jobs

CarrièreGeïnteresseerd in een baan bij MYbusinessmedia? Kijk naar de mogelijkheden en laat ons weten wat jou geschikt maakt voor een job bij deze dynamische uitgeverij.