Casual is uit

 
20 februari 2013

Het schaamrood stijgt me naar de kaken. Gelukkig is het op de Fashionweek te donker om dat te kunnen zien. "Ja, nú zie je er goed uit," zegt de man naast me, wijzend op mijn tweedrok, hoedje, leren jasje met pofmouwtjes en torenhoge laarzen," maar van de week, toen ik je tegenkwam op Modefabriek, sorry maar dat kon écht niet."

 

Mijn hersens draaien op volle toeren. Ik lach maar een beetje mee. Wat had ik voor vreselijks aan dat iemand zich dat een week later nog herinnert? Het had die dag flink gesneeuwd. Dus was ik in een spijkerbroek geschoten en in Uggs met een sleehak. Fout en fout, dus. Ik ben in verwarring. Sinds wanneer kan een spijkerbroek niet meer? De man geeft me een vriendschappelijk stootje met zijn elleboog. "Joh, weet je dat ook weer." Ik neem het maar aan. Hij bestiert al tientallen jaren verschillende zaken en merken. Hij kan het weten. Het zal de combinatie wel geweest zijn. Veel te casual voor Modefabriek. En casual is uit. Zelfs in ons nuchtere Nederland, zo blijkt.

 

Nu de effecten van de crisis steeds duidelijker merkbaar zijn voor zowel de moderetailer als de consument, lijkt de mode zelf steeds ‘rijker' te worden. Kwaliteitsmaterialen, stoffen met felle kleuren tot veel (gouden) accessoires zagen we op de januaribeurzen. In modeland uit de crisis zich in een schreeuw om aandacht. En terecht. De afgelopen maand spraken wij van Textilia honderden ondernemers op al die mode-evenementen. Hun overeenkomst? Drie woorden: volharding, inspiratie en creativiteit. Ja, gaven ze toe, misschien waren ze dat laatste juist door de crisis geworden. Veelgehoord: misschien is er dan wel minder geld, dat betekent niet dat je dan ook je moed moet laten varen. Juist de ondernemers met lef en doorzettingsvermogen leken dan ook de drukste stands te hebben op de beurzen. Bij de ‘groene' afdeling op Modefabriek, MINT genaamd, dreunden de beats door de boxen, waardoor mensen als vanzelf wat langer bleven hangen.

 

Bij Maison Scotch in Berlijn zagen we uitbundige collecties met veel studs, mooi afgewerkte biesjes en leer. En die stroopwafellucht op de beurs in Amsterdam, waar kwam die vandaan? Er stond een lange rij voor het wafelijzer in de stand van Yaya. Het zijn maar enkele manieren die ons opvielen waarmee retailers probeerden de aandacht op zich te vestigen. En met succes. Het was er drukker dan bij de concurrent. Kortom? Durf, probeer en wees niet bang om die plank eens mis te slaan. Leer je van, weet ik uit ervaring.

 

Sanne Groot Koerkamp,

Hoofdredacteur Fashioncluster

 
 

MYbusinessmedia

DeventerMYbusinessmedia is een multimediaal vakbladuitgeverij met tientallen marktleidende merken, opgericht in april 2007. De rode draad van de producten van de uitgeverij is; ondernemers te ondersteunen in het ondernemerschap.

 

Kijk bij 'Over ons' voor meer informatie.

 


Advertising Services

Doelgroepen bereiken is één doelstelling, interactie met ze tot stand brengen is een tweede.

MYbusinessmedia helpt relaties/adverteerders hun zakelijke doelgroepen echt te raken en ze aan te zetten tot actie. Wij brengen met u in kaart hoe u de gewenste interactie met uw doelgroep kunt bereiken en welke middelen daarbij passen.  Zo wordt MYbusinessmedia, YOURbusinessmedia!

 

Klik hier voor meer informatie!  

 

   

Online strategie

 MYbusinessmedia realiseert dankzij haar online strategie, een online bereik van ruim 2,3 miljoen pageviews per maand en 400.000 unieke bezoekers (ondernemers).

my jobs

CarrièreGeïnteresseerd in een baan bij MYbusinessmedia? Kijk naar de mogelijkheden en laat ons weten wat jou geschikt maakt voor een job bij deze dynamische uitgeverij.