Harde sanering zet schoenen branche op zijn kop

 
28 december 2015

'Nederlandse schoenenketens zullen uit het straatbeeld verdwijnen'. De uitspraak van Krein Brons ruim twee jaar geleden in het vakblad Retailtrends was gezien zijn achtergrond opmerkelijk. Brons is al een half leven actief in de schoenenbranche en sinds 1997 directeur van schoenenketen Van Haren.

 

Kaalslag onder schoenenketens
Nu marktleider Macintosh, moeder van formules als Dolcis, Manfield en Invito, tussen leven en dood zweeft en in zijn huidige vorm in ieder geval geen bestaansrecht meer heeft, klinkt de voorspelling van Brons opeens niet meer zo vreemd. Als, in het meest donkere scenario, alle ruim 400 Nederlandse schoenenwinkels van het bedrijf ophouden te bestaan, telt Nederland nog zo'n 2500 schoenenwinkels. Dat is 28% minder dan begin 2012. Sindsdien is het totaal aantal verkochte schoenen in Nederland afgenomen met 5 miljoen paar, stelt Dave Quadvlieg branchespecialist bij detailhandelorganisatie InRetail.

 

Steeds meer concurrentie
De oorzaak van alle malaise bestaat volgens volgers van de markt uit een cocktail van zaken; overbewinkeling en de crisis worden bijvoorbeeld genoemd. Net als de opkomst van online partijen als Zalando en de verschuiving van schoenenverkoop naar andere niet-traditionele schoenverkopers. 'Niet alleen online zijn er spelers bijgekomen, maar ook fysieke spelers als H&M, Zara en Primark hebben een groot deel van de toch al krimpende markt naar zich toegetrokken', aldus Quadvlieg.
Hij haakt daarmee aan bij de analyse van Brons destijds, die zijn voorspelling voor Nederland baseerde op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. Het aantal schoenenketens decimeerde er, mede doordat kledingverkopers als Next, New Look en Primark steeds meer schoeisel gingen verkopen.

 

Internet onderschat
Ook veranderend consumentengedrag en de onmacht van partijen daarop in te spelen, speelt mee, denkt Kim Pereira, hoofdredacteur van vakbladen Textilia en Schoenvisie. 'Veel bedrijven in deze sector hebben online lang onderschat. En als ze er dan eenmaal mee aan de slag gingen, bleek het ook nog eens een heel andere tak van sport, met een eigen dynamiek.' Ze voegt nog toe: 'Het midden van de markt blijft natuurlijk het grootste deel, maar met het enorme aantal spelers dat daar actief is, moet je iets verzinnen om jezelf te onderscheiden van de rest. Dat is deze bedrijven niet gelukt. Ze hebben te lang te veilig ingekocht en dat zie je dan terug in de winkels: dat gaat allemaal op elkaar lijken.'
Dave Quadvlieg zegt: 'Alleen partijen die snel genoeg kunnen anticiperen op de veranderende markt, redden het. Bedrijven die het niet redden, konden de snelheid van hun klanten dus gewoon niet bijhouden.'

 

'Gebrek aan retailkennis'
Retailexpert Ton Bos, die in het verleden als adviseur lange tijd nauw betrokken was bij Macintosh, noemt de neergang van Macintosh vooral een kwestie van mismanagement. 'Er is daar jaren gestuurd op kosten en efficiency. Dat hadden ze als geen ander in de vingers, maar het ontbrak in het bestuur en in de directies van de werkmaatschappijen ondertussen aan echte winkeliers. Zaken als marketing en zintuiglijke beleving in de winkel stonden nooit hoog op de agenda.'
Dat is ook de (ex-)commissarissen aan te rekenen, meent Bos. Onder hen zijn mensen als Jaap Lagerweij (o.a ex-directievoorzitter Hema), Wout Dekker (o.a ex-ceo Nutreco, president-commissaris Rabobank), Adriaan Nühn (o.a. ex-ceo Sara Lee, president-commissaris Sligro) en Henk van Dalen (o.a ex-cfo DSM). 'Het is natuurlijk schandelijk dat dit kon gebeuren onder het toeziend oog van dit soort prominenten.'

 

Bron: FD.nl

 
 

MYbusinessmedia

DeventerMYbusinessmedia is een multimediaal vakbladuitgeverij met tientallen marktleidende merken, opgericht in april 2007. De rode draad van de producten van de uitgeverij is; ondernemers te ondersteunen in het ondernemerschap.

 

Kijk bij 'Over ons' voor meer informatie.

 


Advertising Services

Doelgroepen bereiken is één doelstelling, interactie met ze tot stand brengen is een tweede.

MYbusinessmedia helpt relaties/adverteerders hun zakelijke doelgroepen echt te raken en ze aan te zetten tot actie. Wij brengen met u in kaart hoe u de gewenste interactie met uw doelgroep kunt bereiken en welke middelen daarbij passen.  Zo wordt MYbusinessmedia, YOURbusinessmedia!

 

Klik hier voor meer informatie!  

 

   

Online strategie

 MYbusinessmedia realiseert dankzij haar online strategie, een online bereik van ruim 2,3 miljoen pageviews per maand en 400.000 unieke bezoekers (ondernemers).

my jobs

CarrièreGeïnteresseerd in een baan bij MYbusinessmedia? Kijk naar de mogelijkheden en laat ons weten wat jou geschikt maakt voor een job bij deze dynamische uitgeverij.